De meeste webwinkels hebben hun producten zelf op voorraad en bestellen zo nu en dan grote aantallen bij leveranciers. Maar er zijn ook webwinkels die zelf geen producten op voorraad hebben.
Dit fenomeen heet dropshipping. In de media heeft het een negatief imago gekregen, omdat veel startende, vooral jonge webshops dropshippen via Chinese webshops als AliExpress. Dat betekent lange levertijden én de consument had hier zelf ook kunnen bestellen. Maar grote webshops als Coolblue, Bol.com en vele anderen hebben soms ook producten niet op voorraad, maar laten deze door leveranciers direct naar de klant versturen!
Het is volgens de KvK een van de populairste categorieën voor starters mede dankzij de lage instapkosten. Je kunt beginnen vanuit huis met enkele orders per week en een goedkoop webhosting-platform.
Toch komt er nog een hoop bij kijken wanneer de bestellingen echt binnenrollen. Van marketing tot verzenden en retourneren en goede klantenservice, bijvoorbeeld. Hierdoor kunnen de kosten van een webshop al snel hoog oplopen..Lees verder...